10 subjects for SPM - aliran agama
1. Bahasa Melayu
2. Bahasa Inggeris
3. Matematik Moden
4. Matematik tambahan
5. Sejarah
6. fIZIK
7. kIMIA
8. bIOLOGI
9. pENDIDIKAN aL-qURAN SUNNAH
10. tasawwur Islam
11. Pendidikan syraiah islam
12. bahasa arab tinggi...
Camne..mana yg nak buang?
Di ambil dari blog De Pikir SMIH JB
KEBAIKAN
1) "Guru akan berupaya memberi lebih tumpuan terhadap bilangan mata pelajaran utama dan guru juga akan lebih khusus", kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
- Guru sudah membuktikan kemampuan mereka dalam membantu pelajar berjaya dengan cemerlang dalam SPM.
- Pemerkasaan institusi perguruan adalah penyelesaian lebih praktikal berbanding mengehadkan subjek dalam SPM.
2) Untuk mengelakkan calon mengabaikan aktiviti kokurikulum.
3) Untuk menyeimbangkan kecemerlangan akademik dan kokurikulum setiap pelajar.
KEKURANGAN
1) Menghalang pelajar keturunan India daripada mengambil kedua-dua kertas Bahasa Tamil dan Kesusasteraan Tamil.
1) Subjek agama di sekolah agama akan dipinggirkan kerana ingin memfokuskan kepada subjek teras dan sains semata-mata.
2) Melahirkan kebimbangan kemungkinan pelajar sekolah aliran agama terpinggir dalam jangka masa panjang terutama pelajar yang turut meminati bidang sains.
3) Menyekat kebebasan individu yang berminat menggabungkan ilmu agama dan sains.
Contohnya, seseorang calon mesti mengambil enam subjek teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Matematik dan Sains. Dengan mengehadkan 10 subjek, seseorang calon hanya boleh mengambil empat lagi subjek iaitu Bahasa Arab Tinggi, Tasawwur Islam, Pendidikan al-Quran dan as-Sunah serta Pendidikan Syariah Islam. Ini bermakna, calon terbabit tidak lagi dapat mengambil subjek seperti Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan.
4) Asas pemahaman sains mesti dibentuk daripada awal, bukan menyekatnya pada peringkat awal. Jika pemisahan ini berlaku, pelajar Islam akan ketinggalan berbanding pelajar lain.
PENDAPAT ANDA?? HARAP DAPAT COMMENT..
2. Bahasa Inggeris
3. Matematik Moden
4. Matematik tambahan
5. Sejarah
6. fIZIK
7. kIMIA
8. bIOLOGI
9. pENDIDIKAN aL-qURAN SUNNAH
10. tasawwur Islam
11. Pendidikan syraiah islam
12. bahasa arab tinggi...
Camne..mana yg nak buang?
Di ambil dari blog De Pikir SMIH JB
KEBAIKAN
1) "Guru akan berupaya memberi lebih tumpuan terhadap bilangan mata pelajaran utama dan guru juga akan lebih khusus", kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
- Guru sudah membuktikan kemampuan mereka dalam membantu pelajar berjaya dengan cemerlang dalam SPM.
- Pemerkasaan institusi perguruan adalah penyelesaian lebih praktikal berbanding mengehadkan subjek dalam SPM.
2) Untuk mengelakkan calon mengabaikan aktiviti kokurikulum.
3) Untuk menyeimbangkan kecemerlangan akademik dan kokurikulum setiap pelajar.
KEKURANGAN
1) Menghalang pelajar keturunan India daripada mengambil kedua-dua kertas Bahasa Tamil dan Kesusasteraan Tamil.
1) Subjek agama di sekolah agama akan dipinggirkan kerana ingin memfokuskan kepada subjek teras dan sains semata-mata.
2) Melahirkan kebimbangan kemungkinan pelajar sekolah aliran agama terpinggir dalam jangka masa panjang terutama pelajar yang turut meminati bidang sains.
3) Menyekat kebebasan individu yang berminat menggabungkan ilmu agama dan sains.
Contohnya, seseorang calon mesti mengambil enam subjek teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Matematik dan Sains. Dengan mengehadkan 10 subjek, seseorang calon hanya boleh mengambil empat lagi subjek iaitu Bahasa Arab Tinggi, Tasawwur Islam, Pendidikan al-Quran dan as-Sunah serta Pendidikan Syariah Islam. Ini bermakna, calon terbabit tidak lagi dapat mengambil subjek seperti Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan.
4) Asas pemahaman sains mesti dibentuk daripada awal, bukan menyekatnya pada peringkat awal. Jika pemisahan ini berlaku, pelajar Islam akan ketinggalan berbanding pelajar lain.
PENDAPAT ANDA?? HARAP DAPAT COMMENT..
Comments